Hooi, hooi en nog eens hooi!

09-12-2020

Ik houd van eten... het liefste eet ik de hele dag door. Vooral de snoepjes die ik van mijn baasjes krijg zijn zo lekker. Als ik het bakje al open hoor gaan ren ik mijn hok uit om het snoepje in ontvangst te nemen. 

Voor ons als konijnen is er veel voedsel in alle soorten en maten. Echt, de winkels liggen er vol mee... maar wist je dat hooi de belangrijkste voedselbron voor ons is? Het eten van hooi zorgt ervoor dat onze darmen goed blijven werken en voorkomt diarree. Doordat wij lang aan het kauwen op hooi slijten onze tandjes en vervelen wij ons niet! Waar hooi toch allemaal niet goed voor is...

Ons dieet bestaat voor 80 procent uit hooi en de rest wordt aangevuld met groenvoer, brokjes en snoepjes. Persoonlijk had ik het liever andersom gezien, want mijn ontbijtje (brokjes) is toch wel mijn favoriete maaltijd van de dag hihi,

Ik moet wel toegeven dat ik een koning ben in hooi eten hoor. Als mijn baasjes een vers pluk hooi neerleggen, heb ik het binnen een paar minuten alweer op. Ja inderdaad je hoort het goed... vers hooi vind ik het allerlekkerste.

Mijn vriendin Hompie vindt het hooi niet zo interessant en heeft er geen problemen mee om dat links te laten liggen. Zij kijkt vooral uit naar het groente moment.. Mijn baasjes proberen haar te stimuleren om haar steeds meer hooi te laten eten en dat gaat hun best goed af. Hompie eet steeds meer hooi, omdat mijn baasjes het aantrekkelijker maken met kruiden en om steeds vers hooi aan te bieden en daar profiteer ik natuurlijk van mee hihi. Ook een wilgenbal met hooi vindt ze heerlijk!

Kortom als je jouw konijntjes gezond wilt houden, is hooi geven toch echt het belangrijkste. Het kan natuurlijk zo zijn dat je bunny het echt vertikt...  gelukkig zijn er alternatieven te vinden zoals; gedroogd en/of vers gras. Het verse gras is dan ook het beste alternatief, maar dat kost je als baasjes een stuk meer werk! Gelukkig hebben jullie dat als baasjes voor ons over ;)

Snuf snuf,

Frodo

© 2020 Onzekonijnen blog. Alle rechten voorbehouden.  
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin