In de rui...

10-08-2021

Een paar keer per jaar zijn wij als bunnies in de rui. Ik moet toegeven dat dit niet altijd de beste periode voor mij is. Vooral de laatste keer verloor ik veel haar... ik weet dat dit moet en iets natuurlijks is, want eens in de zoveel tijd moet mijn oude vacht plaats maken voor mijn nieuwe vacht. 

Tijdens deze periode kammen mijn baasjes mij één á twee keer in de week met een zwijnenhaarborstel van het merk "jouw konijn". Deze borstel werkt echt perfect! Deze borstel verwijdert niet alleen de dode haren uit de vacht, maar je veegt ook het talg van de huid door de haren waardoor deze minder gaan klitten en een mooie glans krijgen. Daar word ik wel blij van als vrouwtjes konijn. Hieronder zie je dat Frodo geborsteld wordt door ons baasjes.

Eén á twee keer in de week borstelen is genoeg voor mij als 'normaal' harig konijn. Als je teveel borstelt verwijder je namelijk ook onze haren die nog vastzitten. Ook als je te vaak borstelt, blijft je konijn steeds verharen. Bij langharige konijnen ligt dit anders en kan je ze meer borstelen. Mijn baasje helpt ons wel elke dag een beetje door met vochtige handen over onze vacht te gaan. Doordat ze dit doet, blijven de losse haren aan haar hand plakken en verdwijnen ze bij ons. Dit zorgt ervoor dat wij toch iets minder haren opeten tijdens het likken om ons te wassen. 

Tijdens sommige verhaarperiodes komt het voor dat ik kettingkeutels produceer. Dit zijn keutels met haren erin. Ook worden mijn keutels soms wat kleiner. Dit betekent dat wij veel haren binnen krijgen. Wij kunnen niet zoals katten een haarbal uitspugen. Bij ons gaat het via onze ontlasting. Soms kan dit best pijn in mijn buik doen en veel hooi eten helpt dan erg goed. Ook een lijnzaad snoepje helpt mij om niet verstopt te raken, maar hier mogen we dan weer niet teveel van.

Als je merkt dat de keutels steeds kleiner worden, moet je als baasje erg alert zijn. Je moet voorkomen dat wij verstopt raken. Het is van belang dat wij blijven keutelen. Als dit niet het geval meer is, dan moet je zo spoedig mogelijk naar de dierenarts! Darmen die stil te komen liggen, zijn heel gevaarlijk voor ons als konijnen.

Ondanks dat ik genoeg hooi eet en water drink, heb ik toch gevoelige darmpjes. Vooral in deze periode van het verharen ben ik bang dat ik toch verstopt ga raken. Mijn baasjes onderzoeken de laatste tijd wat goed voor mij is om mij darmen te helpen. Nu staat er op internet dat veel konijnen prozyme krijgen. Mijn baasjes hebben contact gehad met onze dierenarts. Hij vertelde ons dat prozyme geen kwaad kon, maar hij geloofde er niet zo in... Nu zit mijn baasje erover na te denken over wat ze nu moet doen... wat zouden jullie doen?

Wordt vervolgd...

Snif snif,

Hompie

© 2020 Onzekonijnen blog. Alle rechten voorbehouden.  
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin