Waar komt jouw konijn vandaan?

27-07-2020

Zelf kom ik uit het tuincentrum en Frodo ook. Achteraf is gebleken dat dat niet de beste plek is waar je ons koopt. Een tuincentrum of dierenwinkel geven vaak geen volledige informatie. Dit is bij onze baasjes ook overkomen. Mijn baasjes vroegen aan de medewerker van het tuincentrum of er nog iets was wat ze moesten weten, maar die informatie was niet volledig. Jammer... want daardoor was Frodo eerst alleen en had hij een te klein hok. Gelukkig gingen mijn baasjes zich al snel verdiepen en kochten zij mij erbij. Daarnaast kreeg Frodo ook een groter hok met een ren. Ze hadden zich alleen nog niet goed verdiept in het koppelen... want niet alle konijnen vinden elkaar leuk... gelukkig wisten ze wel dat een mannetje en een vrouwtje samen het beste kans van slagen hadden. 

Het is vervelend dat je bij een tuincentrum of dierenwinkel soms geen volledige informatie krijgt, maar het is ook de verantwoordelijkheid van de baasjes om je van te voren goed te verdiepen in ons! Daarnaast worden wij vaak te vroeg weggehaald bij onze mama als je ons hier koopt en is er niks bekend over de ziektes die voorkomen in onze familie. Tot slot weet een tuincentrum of dierenwinkel niets over ons karakter.

Vaak staan er op internet, bijvoorbeeld Marktplaats, veel konijnen te koop en ik kan je vertellen dat dit echt geen goede plek is om ons te kopen. Vaak zijn het mensen die alleen maar uit zijn op winst. We worden vaak met ziektes verkocht en dat wordt er natuurlijk niet bij verteld... er zijn veel fokkers op marktplaats te vinden die het niet goed voor hebben met onze welzijn.

Er zijn weinig fokkers in Nederland die echt goed zijn voor ons. Vroeger werden konijn gefokt voor voedsel. Nu staan konijnen veel meer bekend als huisdier, maar er wordt jammer genoeg nog steeds te weinig gefokt op karkater. Het is heel belangrijk om je goed te verdiepen als je toch naar een fokker gaat. 

Mijn advies is dus: koop ons bij een dierenasiel of konijnenopvang... er zijn zoveel konijnen die opzoek zijn naar een baasje daar! Vaak worden wij weggedaan door baasjes die niet weten hoe ze met ons om moeten gaan en omdat wij heel veel tijd vergen. Dit betekent natuurlijk niet dat die konijntjes niet lief zijn. Juist zij verdienen een warm huis waar ze wel de goede verzorging en aandacht krijgen!! Ook geven de werknemers goede informatie over koppelen, voeding, karakter, huisvesting en gezondheid. Daarnaast zijn de konijnen vaak al gekoppeld,  ingeënt en gecastreerd. Hoe handig is dat?!

Ondanks dat mijn baasjes Frodo en mij hebben gekocht bij het tuincentrum ben ik heel blij dat ik hier woon! Achteraf weten ze nu dat ze zich van te voren goed hadden moeten verdiepen, maarja stiekem ben ik wel een beetje blij dat ze dat niet hebben gedaan anders had ik hier nu niet samen met Frodo gewoond hihi.

Snif snif,

Hompie

© 2020 Onzekonijnen blog. Alle rechten voorbehouden.  
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin