Waarom prikjes?

06-08-2020

Februari 2019

Daar gaan we dan allebei nog apart in een reismandje... want we zijn nog niet samen. Vandaag gaan we voor het eerst naar de dierendokter... Hmm ik ben benieuwd hoe het daar is. In deze reismand vind ik het in ieder geval verschrikkelijk... en dan ook nog in de auto pfff. Gelukkig houdt mijn baasje ons goed vast. Ik voel dat zij ook altijd nerveus is als we in die mand zitten. 

Eenmaal bij de dokter aangekomen worden Hompie en ik op van alles getest... gelukkig ziet het er volgens de dokter bij ons goed uit en zijn we kerngezonde konijnen! Die kunnen wij in onze zak steken hihi. Ondanks het goede nieuws ben ik blij dat deze ellende klaar is, want ik houd er echt niet van als vreemde mensen zo aan me zitten. Gelukkig hoef ik volgend jaar pas weer heen.

Maar het was helemaal nog niet klaar... ik moest ook nog twee prikken!! Dat hadden mijn baasjes mij niet verteld. Gelukkig deden deze bijna geen zeer, want ik gaf geen krimp. Deze prikken krijgen wij om te voorkomen dat wij het myxomatosevirus (pokkenvirus) en het RHD 1 & RHD 2 krijgen. Dit virus wordt veel overgedragen door insecten die steken. Ook kunnen wij  elkaar onderling besmetten en is het zelf mogelijk dat we besmet kunnen raken van materialen waar het virus op zit! Misschien denk je nu ooohh maar mijn konijnen zitten binnen dus hebben dat niet nodig. Let goed op want dit is natuurlijk echt niet waar! Je kan het virus zelfs meenemen onder je schoenzolen! En als je ook nog eens gras van buiten aan ons geeft waar wilde konijnen hebben gelopen, kunnen wij het ook krijgen. 

Een vaccinatie bestaat voor een deel uit dragervloeistof met daarin een kleine dosis verzwakt, gedood of gedeeld virus. Omdat maar een klein beetje van het virus wordt ingespoten, worden wij over het algemeen niet ziek. Op het moment wij dan in aanraking komen met het echte virus weet ons lichaam hoe het moet reageren om de ziekte uit ons lijf weg te jagen.

Over het algemeen hebben wij geen vervelende reacties op de vaccinaties. Wel kan er bij de plek waar de naald in is geweest een ontsteking ontstaan (bult). Heel soms komt het voor dat wij erop reageren met een zeer heftige allergische reactie, maar gelukkig komt dit niet vaak voor. Trouwens als wij ziek of drachtig zijn mogen we niet gevaccineerd worden!

Hompie en ik hebben onze prikjes gekregen toen we acht weekjes oud waren. We kunnen tussen de vijf en tien weken gevaccineerd worden in overleg met de dierenarts. Maar onthoud, ieder voorjaar (opkomst insecten) moet het weer opnieuw! We zijn door de vaccinaties maar een jaar beschermd tegen deze enge ziektes...

Snuf snuf Frodo


© 2020 Onzekonijnen blog. Alle rechten voorbehouden.  
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin